Viering van 7 en 8 juli – Bewogen door tegenstand

Elk blad ademt de boom tot leven

Thema: Bewogen door tegenstand!
Geloofsgemeenschap San Salvator 7 – 8 juli 2012
Voorgangers: Martien van Stiphout
Met medewerking van: de Cantorij.

Openingslied:  Heer onze Heer hoe zijt Gij aanwezig


Begroeting en welkom:
Hij die ons zendt om te doen wat Hij heeft gedaan, moge hier in ons midden zijn.

Met deze begroeting in de San Salvator begon op 16 juni de viering van 50 jaar pastor zijn. Zo ook vandaag. Van harte welkom! … Een profeet weet zich aangesproken en voortgedreven door de Geest van God. Hij getuigt daarvan in woord en daad. En hij ondervindt tegenstand, want hij praat de mensen niet naar de mond. In de schriftlezingen van vandaag zien we dat bij Ezechiël en bij Jezus. Maar die tegenstand doet hen niet opgeven, in tegendeel. In de kracht van de Geest blijven zij vrijmoedig getuigen. Zoals naar Ezechiël niet geluisterd werd door zijn ‘nukkig en weerbarstig volk’, zo wordt Jezus in eigen kring niet geëerd. De mensen van de stad nemen aanstoot aan hem. ‘Bewogen door tegenstand’ is het thema van deze viering.

Gebed:
Getrouwe God, Gij die in elke tijd mensen ertoe aanzet
uw Woord te spreken en uw verlangen te verkondigen,
wij bidden dat wij in staat zijn te luisteren en te verstaan,
maar ook bereid te spreken waar Gij dat van ons vraagt,
hier, nu en alle dagen tot in uw Vrederijk.

Acclamatie za: Gij die uw naam hebt uitgeroepen – zo: Gij die het sprakeloze bidden hoort

1ste lezing uit de profeet Ezechiël 2, 1 – 7
Of Israël luisteren wil of niet, God zendt toch zijn profeet. Hij laat zijn volk niet vallen.

Ik hoorde een stem die tegen mij zei: ‘Mensenkind, sta op, dan zal ik met je spreken.’
Terwijl deze woorden klonken, voer er een geest in mij die me weer op deed staan, en er werd opnieuw tegen mij gesproken: ‘Mensenkind, ik stuur jou naar de Israëlieten, naar dat weerspannige volk dat tegen mij in opstand is gekomen. Tot op de dag van vandaag verzetten ze zich tegen mij, zoals ook hun voorouders hebben gedaan. Naar dat volk, dat zo halsstarrig en eigenzinnig is, stuur ik jou. Je moet tegen hen zeggen: “Dit zegt God, de Heer …”
En of ze nu horen willen of niet – het is immers een opstandig volk –, ze zullen weten dat er een profeet in hun midden is geweest. Maar jij, mensenkind, jij hebt van hun woorden niets te vrezen, je hoeft voor hen niet bang te zijn, al zijn ze als brandnetels en doornstruiken en belagen ze je als schorpioenen. Je hoeft je door dat volk niet te laten afschrikken of angst te hebben voor hun woorden, hoe opstandig ze ook zijn. Je moet hun laten weten wat ik te zeggen heb, of ze nu horen willen of niet, hoe opstandig ze ook zijn.

Tussenzang:    Op mijn levenslange reizen

Evangelie volgens Marcus 6, 1 – 6
In zijn vaderstad Nazaret ontmoet Jezus enkel tegenstand en ongeloof.

Hij vertrok weer en ging naar zijn vaderstad, gevolgd door zijn leerlingen. Toen de sabbat was aangebroken, gaf hij onderricht in de synagoge, en vele toehoorders waren stomverbaasd en zeiden: ‘Waar haalt hij dat allemaal vandaan? Wat is dat voor wijsheid die hem gegeven is? En dan die wonderen die zijn handen tot stand brengen! Hij is toch die timmerman, de zoon van Maria en de broer van Jacobus en Joses en Judas en Simon? En wonen zijn zusters niet hier bij ons?’ En ze namen aanstoot aan hem. Jezus zei tegen hen: ‘Nergens wordt een profeet zo miskend als in zijn eigen stad, onder zijn verwanten en huisgenoten.’
Hij kon daar geen enkel wonder doen, behalve dat hij een paar zieken de handen oplegde en hen genas. Hij stond verbaasd over hun ongeloof.

Acclamatie za: God bewaar mij – zo: Blijf niet staren

Overweging:
Als Ezechiël ontdekt dat de God van Israël ook aanwezig is in het verafgelegen Babel, raakt hij stom verbaasd. Hij wordt letterlijk platgeslagen, met zijn gezicht naar de grond. Terwijl hij daar lang uit ligt hoort hij een stem: ‘Mensenkind, sta op, ik stuur jou naar de Israëlieten die tegen mij in opstand zijn gekomen. Harde koppen hebben ze, halsstarrig en eigenzinnig. Ik ben het die je zendt. Zeg tegen hen: ‘Zo heeft de Heer het mij geopenbaard.’ Ze zullen weten dat er een profeet in hun midden is geweest. Het volgen van die stem zal Ezechiël veel bitterheid brengen, maar Ezechiël is zijn naam: ‘Moge God hem sterk maken.’
Een profeet spreekt nooit uit eigen naam. Hij is er zich van bewust dat hem iets overkomt wat groter is dan hijzelf. Hij voelt zich aangesproken en voortgedreven door wat hij de Geest van God noemt.’ Hij deed mij recht overeind staan’ gaat Ezechiël voort. Een profeet kan niet bij de pakken neerzitten. Hij moet in beweging komen. Wat hij gezien en gehoord heeft, mag hij niet voor zichzelf houden; hij zal ervan getuigen in woord en daad.
Een profeet ondervindt tegenstand. Wie de mensen niet naar de mond praat, maar vrijmoedig de zwakke plekken in de samenleving aanwijst, het recht aanklaagt en opkomt voor gerechtigheid, die krijgt de wind van voren. Maar een waarachtig profeet schrikt daar niet voor terug: ‘of zij nu luisteren of niet, zij zullen weten dat er een profeet in hun midden is.’
In het evangelie vinden we dezelfde kenmerken bij Jezus terug. Zoals naar Ezechiël niet geluisterd werd door zijn ‘nukkig en weerbarstig volk’, zo wordt Jezus in eigen kring niet geëerd. De mensen van de stad nemen aanstoot aan hem. De verrassende dingen die hij doet en zegt, passen niet bij het vooropgestelde beeld dat zij van hem hebben. Lichte verwondering wordt dan ergernis, ingegeven door een instinctieve angst dat de vertrouwde kijk op onze wereld omver valt. Dat zie je altijd weer gebeuren. … Wie in deze tijd, al dan niet in het spoor van Jezus en de profeten, zonder compromissen de stem verheft voor gerechtigheid, trapt op zere tenen en wordt letterlijk of figuurlijk uit de weg geruimd. Ware profeten schrikken daar niet voor terug. Hun kracht wordt in zwakheid geboren, bewogen door tegenstand.
Gerechtigheid in naam van God, goed leven voor iedereen op aarde, zal iedereen op het eerste gehoor beamen. Maar als profeten van toen en nu dat concreet maken en zeggen dat dit ook geldt voor de verschoppelingen, voor asielzoekers, voor mensen met een uitkering, voor patiënten met een psychiatrische stoornis, voor kansarmen die op geen enkele manier verzekerd en ook hun leven niet meer zeker zijn, ja, de profeten die dat zeggen, kunnen geheid rekenen op tegenstand, fel, bruusk en vaak op het onbarmhartige af.
De viering van 50 jaar pastor heeft veel losgemaakt. De keuze voor de San Salvator riep verbazing en teleurstelling op, maar de aanwezigheid van talrijke mensen straalde vertrouwen uit. Daarna was het genieten van een sfeervolle ontvangst bij Cello, waar gemoedelijkheid gevierd werd. De wijze waarop vele mensen ruimhartig gegeven hebben aan de Verwenzorg binnen de Reinier van Arkelgroep of aan het Hospice de Duinsche Hoeve te Rosmalen, was overweldigend!
De geschiedenis herhaalt zich ook nu. We kunnen zeker profeten van onze tijd aanwijzen. Grote namen schieten ons dan te binnen, maar het rijk Gods wordt uiteindelijk vooral waargemaakt door de vele mensen die zich voor een waardevolle zaak inzetten, soms onder uitzichtloze omstandigheden.
De verhalen die we vandaag horen zijn oud, maar ook nog actueel. Misschien is het wel zo dat ieder van ons het in zich heeft een kleine profeet te zijn in onze naaste omgeving. Misschien maken wij een beetje duidelijk dat het rijk Gods onder ons is, als wij naast een medemens gaan staan die de moed verloren heeft; als wij ons inzetten voor een medemens die uitgesloten wordt van  onze welvarende maatschappij; als wij ons bekommeren om het milieu, vaak tegen de stroom in van wat gangbaar is. Misschien zijn wij dan verkondigers van Gods liefde, niet door te preken, maar door er liefdevol te zijn en liefdevol te doen, bewogen door tegenstand. De weg naar God loopt via de ander!
Geloofslied: za: Hoort hoe God met mensen omgaat – zo: Die chaos schiep tot mensenland

Voorbede met: Luister Heer, ontferm U over ons

Getrouwe God, wij bidden U voor al uw mensen waar zij in opstand komen tegen U,
die nukkig zijn en weerbarstig, die hun oren dicht houden en hun hart gesloten.
Ontferm u toch, Eeuwige, heb erbarmen met ons en doe uw kracht in ons wonen.

  • Luister Heer, ontferm U over ons

Getrouwe God, wij bidden voor al uw mensen die te lijden hebben
onder smaad, nood, vervolging en benauwdheid,
mensen die gebukt gaan onder hun zwakheid.
Ontferm u toch, Eeuwige, heb erbarmen met ons en doe uw kracht in ons wonen.

  • Luister Heer, ontferm U over ons

Getrouwe God, wij bidden U voor al uw mensen
die wijsheid afdoen met geringschatting, die wonderen afwijzen met betweterij,
mensen die aanstoot nemen aan liefdevol onderricht.
Ontferm u toch, Eeuwige, heb erbarmen met ons en doe uw kracht in ons wonen.

  • Luister Heer, ontferm U over ons

Getrouwe God, wij bidden U voor alle mensen die ons om begrip vragen: ….
voor al uw mensen die overledenen zijn:
Frans en Regien Pels – Mulders; Jack en San Snackers;
Kees Tetteroo en Libratha Slaats.
Moge uw genade ons genoeg zijn alle dagen van ons leven.

Tafelgebed: Zoudt Gij mij ooit beschamen
Onze Vader:

Vredewens:
Allen die moeten aanzien hoe van dag tot dag liefde wordt tegengewerkt en gerechtigheid afgestraft, allen die desondanks blijven geloven en uitspreken dat het anders kan en anders worden zal: vrede wens ik je!

Vredeslied: Niemand heeft U ooit gezien
Uitnodiging communie:
Allen die hardnekkig blijven geloven en uitspreken, dat het anders kan en anders worden zal: laat hen komen en eten van dit brood en smaken hoe voldaan de nieuwe toekomst proeft.

Communielied: Dat woord waarin ons richting

Slotgebed:
God, mogen wij onbevangen luisteren naar woorden van wijsheid, wie ze ook uitspreekt. Mogen wij blijmoedig vertrouwen dat Gij ons onvermogen tot kracht zult omzetten, hoe dan ook. Doe ons recht overeind staan, voor elkaar en voor U, dat zal een zegen zijn. Amen.

Wegzending en zegen:
Mocht je er op uit trekken, de wijde wereld in,
kijk in den vreemde uit naar bijzondere mensen,
naar profeten met een woord dat jou raakt in je hart.
Ga hoe dan ook met God die ons wil zegenen:
Vader, Zoon en heilige Geest. Amen.

Slotlied: Zo vriendelijk en veilig als het licht.

1 reactie

  1. Ria homminga

    zo 08th jul 2012 at 17:27

    Vanmorgen voor het eerst sinds vele jaren te gast in jullie gemeenschap. Siebe en ik hebben ervan genoten: goede zang, bewogen voorganger, betrokken mensen. en met genoegen zag ik dat het bloemetje van de week niet is afgeschaft.
    Jaren geleden was ik door mijn werk in de Herven, pastoraat, vaker jullie gast. En ook toen was ik bewogen door de openheid en het vertrouwen dat er door velen werd uitgestraald. We komen zeker terug. Ria.

    Beantwoorden

Reactie plaatsen