Ik geloof in het raadsel, ik geloof in het wonder

SAN SALVATORGEMEENSCHAP 27 en 28  februari  2021

Ik geloof in het raadsel, ik geloof in het wonder

Voorganger Heleen Hendrikx |m.m.v. lectoren: Karel Bierlaagh en Maria Claessens  muzikale bijdragen  van  Melodiek  en Jos Hendrikx      

U kunt deze viering volgen via het YouTubekanaal van de San Salvator. Dat kunt u vinden via de volgende link: https://www.youtube.com/channel/UCgKq1QU2z2Iy48gT9lQ5UyQ. De viering wordt daar in de loop van zaterdag op gepubliceerd. U kunt dan de viering van dit weekend aanklikken. De link en de youtubeviering zijn natuurlijk ook te vinden op www.sansalvatorgemeenschap.nl bij de tekst van de viering. Wij wensen u een mooie viering toe.

Muziek
Beste mensen welkom bij deze online- kerkelijke viering op de 2e zondag in de veertigdagentijd: Wij op weg met geloof in de toekomst en in de traditie..  Vanuit de San Salvator gemeenschap zeg ik welkom allemaal: u en jij , ieder voor zich, wij samen in dit hier en nu. Onderweg door het leven, ieder met de eigen rugzak, gevuld met verhalen, gedachten, herinneringen en ervaringen van allerlei aard. Vandaag gaan we op weg met het thema ik geloof in het raadsel, ik geloof in het wonder. Vrede en Alle Goeds voor alle mensen die nu luisteren en kijken, oude bekenden en nieuwe gasten. Mag de Vrede van God met ons meegaan in dit uurtje van samen bezinnen, God met ons, trek met ons mee op doortocht, de weg roept!

Openingsgedachte
Wees Welkom bij de Eeuwige.
Adem in en uit, adem dieper in en uit  -in en uit –                                                  Adem het Goddelijke in op de berg en ga in de dalen der mensen.
Adem het Goddelijke uit met alles wat er is.  In jou en om jou, adem in en adem uit.

Neem de sluier weg van onze ogen,
neem de twijfel en de aarzeling weg uit ons hart,
zodat wij opstaan om te leven
Raak ons aan, vernieuw onze Geest en levenswandel   

S T I L T E                                       

Acclamatie: Dona nobis pacem

Inleiding op de lezingen

We gaan op weg en luisteren naar verhalen uit de traditie van de bijbel : een psalm van vertrouwen biedt ons een veilige basis en we luisteren naar de woorden van Marcus over een wonderbaarlijke ontmoeting op de berg. Daartoe gaan we in hart en gedachten mee de berg op en berg af. Wij op weg.. Ergens tussenin… er is duister, er is licht, verlangen en vervulling. Er zijn geheimen; er is openbaring.
En wij daar ergens tussenin.

1e lezing  psalm 16
God bewaar me, op jou vertrouw ik. Ik zeg tot de Levende:  jij bent mijn God; want jij bent mijn hoogste goed!

Voor zijn uitverkorenen die zijn land bewonen, heeft hij op wonderbaarlijke wijze al mijn wensen vervuld.

Maar zij die talloze afgoden hebben, vragen om problemen. Nooit breng ik hun offers, nooit komt hun naam over mijn lippen. Jij, jij bent mijn alles, mijn beker, wat mij is toegevallen zal jij behoeden. Goed land is me ten deel gevallen, gelukkig ben ik met wat me is toebedeeld.                                               

 De Levende is een zegen, geeft me goede raad, zelfs ‘s nachts hoort mijn hart wat me te doen staat. Ik heb de Levende steeds voor ogen.  Neemt hij me bij de hand, dan kan mij niets gebeuren. Daarom ben ik blij, jubel het uit, voel me geweldig, geen zorgen over lijf en leden. Jij geeft mijn leven niet prijs aan de dood; wie jou trouw is, staart zich niet blind op het graf.

(bron: vertaling van I’m handsomely endowed-Tallis Scholars- 150 psalmen project NKK coronalente 2020)

Acclamatie: Wat eeuwenher begonnen is
dat oude woord is goed,
het wordt door pijn en hechtenis
een woord van vlees en bloed.

Onderweg zijn met ik geloof
Ja, deze woorden van de psalmist mogen u, jou en mij vergezellen op de levensweg. God bewaar me; waar je hart is, is je schat. Nu volgt een overbruggingstekst: Ik ben benieuwd of iemand uit dit gezelschap dit lied kent. Ik ken het van mijn ouders. We gaan zo luisteren naar de gesproken versie en door mij uit het frans vertaalde tekst van het lijflied van de tochtgenoten van sint Franciscus. De Tochtgenotenbeweging is een Europese vredesbeweging, ontstaan na de 1e wereldoorlog en verder gegroeid na de 2e wereldoorlog.  Hier klinkt de roep om op weg te gaan. De tochtgenoten van sint frans gingen graag samen te voet onderweg om hun geloofsbeleving te delen, – geïnspireerd door de eenvoud en de geestkracht van Franciscus- om te spreken over de waarde van de christelijke traditie en de betekenis van de Roep in ieders leven, een vredevolle toekomst tegemoet.

 L’áppel de la Route- Compagnons voici la route..
Tochtgenoten, hier is de weg die leidt naar omhoog, naar de hemel. Maak het stil in jou en luister naar de grootse roep.                          

Fiere weg van het licht, weg van de sterken. Wij volgen die weg tot de dood. Heilige weg van de sterken. Zoals je ziel opleeft, zo wil je op naar morgen. Fier en nobel, puur en vrij, ik ben de roep van de grote weg. Tochtgenoten, zie hier de weg en antwoord snel op haar roep. Breek de keten van twijfel, kom met ons mee omhoog, naar de hemel.

Fiere weg van het licht, weg van de sterken.
Wij volgen die weg tot de dood. Heilige weg van de sterken.

2e lezing :  Marcus 9, 2-10- (Groot nieuwsbijbel )
Op zekere dag ging Jezus met Petrus, Jakobus en Johannes een hoge berg op. Met hen alleen. En daar veranderde Hij voor hun ogen van gedaante en zijn kleren werden schitterend wit, zo wit als niemand op aarde ze wassen kan. En aan hen verschenen Elia en Mozes. Zij waren met Jezus in gesprek. Toen nam Petrus het woord en zei tegen Jezus: `Rabbi, het is goed dat wij hier zijn! Laten wij drie tenten maken, één voor U, één voor Mozes en één voor Elia’ . Want hij wist niet wat hij moest zeggen; zo waren ze geschrokken. Toen kwam er een wolk die hen helemaal omhulde en uit de wolk klonk een stem: ‘Dit is mijn geliefde Zoon; luister naar Hem.’ Toen ze om zich heen keken, zagen ze ineens niemand meer, alleen Jezus was nog bij hen. Onder het afdalen van de berg, verbood Jezus hen met niemand te praten over wat ze gezien hadden, voordat de Mensenzoon uit de doden zou zijn opgestaan. Die woorden lieten hen niet los. En onder elkaar hadden ze het erover wat dat kon betekenen `opstaan uit de dood’.

Lied  Uit staat en stand
Uit staat en stand en wijsheid losgewoeld,
omgewaaid, ontwortelde plataan.
Toen heeft hij licht onder zijn schors gevoeld,
een vlaag van knoppen die op springen staan.
Uit jij en jou en woorden weggevlucht,
ergens heen gejaagd, boomgrens voorbij.
Op adem komen in de dunne lucht,
je eigen hartslag horen, vogelvrij.
Uit eigen aard en huid naar iemand toe,
onontkoombaar, en niet wonen meer
tot ik hem, hij mij vinden zal. En hoe.
Een zee van dromen gaat in mij te keer.

Ter overweging 
Kom ga mee.. de berg op. Naar boven voor een topervaring. Je zult maar  uitgenodigd worden om met Jezus de berg te beklimmen. Het is ons af en toe gegund om van gedaante te veranderen op een berg… Daar wordt het beste van onszelf naar bovengehaald. We voelen ons bevrijd van tientallen beslommeringen, die bij het dagelijkse leven horen.

We zien de aarde zoals die zou kunnen zijn, waar het leven goed en gul is. Er is overvloed aan eenvoud. We weten dat deze momenten kortstondig zijn, we zouden daar boven in alle gelukzaligheid wel willen blijven, om te gaan  wonen in een droom. Nee, niet aldoor dagdromen, want we zijn toch ‘mensen van de weg’, mensen van zíjn weg. Daarom gaan we ook weer bergafwaarts, door het dal heen naar ..oud en vertrouwd leven ..naar nieuw en ongekend leven.  Ook Jezus daalt de berg weer af. Op de berg ziet Jezus zijn toekomst. Zijn grote voorgangers Mozes en Eliah wijzen Hem de richting. Hij kiest vastberaden voor de weg van sterven om te leven. Het ideaal van Gods Rijk van vrede dwingt de Mensenzoon om de berg weer af te gaan om bij de mensen te zijn. Hij ziet zijn weg voor ogen, Hij ziet het visioen. Hij gaat door met waar Hij voor staat: handen en voeten geven aan de liefde van God. En wij ? ..Hoe leven wij ? Wat is onze leidraad tussen traditie en toekomstig leven? Ieder van ons : met je vreugden, je lijden, je vele gedachten; Levend met raadselen en wonderen. In onze zoektocht naar verbinding met het hogere om  weer thuis te komen, mogen wij onze diepste verlangens toetsen aan het ideaal dat Jezus had tot hulp voor je mensenbroeders en – zusters.  Jezus leidsman en bondgenoot, heeft ons de weg gebaand opdat wij de weg van liefde, die zijn vader voor de wereld voor ogen heeft, bewandelen.   

Nog een ding.. Verbood Jezus Jacobus, Petrus en Johannes nu met niemand te praten over wat zij gezien hadden?… Hoe zou dat zijn?… Getuigen zijn van een wonderbaarlijk gebeuren, is als je erbij bent: getuige zijn van woorden, te groot om te bevatten.  Dit geheim is groot! Je zou zeggen: waar je hart vol van is, daar loopt de mond van over…  Oh Raadsel , oh wonder.. Bewaar het in je, in je doordrenkte hart, het zou je levenswandel voorgoed veranderen. En daar dan niet over spreken?  Wél met je meedragen, het verlicht je geest …je gaat ervan stralen.

Geloofslied:  Hoor, maar ik kan niet horen
Hoor. Maar ik kan niet horen.
Mijn oren dichtgestopt.
Mijn adem opgekropt.
Mijn hart van leegte zwaar.
Ik ben nog niet geboren.
Ik ben niet. Niet waar.
Hoor, Maar ik wil niet horen.
Zou ik uw woord verstaan,
ik moest uw wegen gaan,
U volgen hier en nu.
Ik durf niet zijn geboren
en leven toe naar U.
Hoor, roept Gij in mijn oren
en jaagt mijn angst uiteen.
O stem door merg en been
verwek mij uit het graf,
uw mens opnieuw geboren –
o toekomst, laat niet af.

ik geloof in de toekomst en in de traditie – om samen te bidden –

Ik geloof in het raadsel, ik geloof in het wonder God, ik geloof in uw scheppende kracht, uw liefde voor iedere mens. Ik geloof U als Vader, als Moeder, die steeds op ons wacht en in ons geluk als Uw wens. 

Ik geloof in afwijkend, ik geloof in bijzonder                                                 
Ik geloof in de Zoon van de levende God op aarde verschenen als mens, ik geloof U als eerlijk begaan met ons lot en in ons geluk als Uw wens.

Ik geloof in voor alles en iedereen door het vuur                                                       Ik geloof in Uw Geest die het vuur in ons ontstak. Samen verenigd, zo vormen wij samen Uw kerk, ik geloof in haar leven en zoeken steeds weer, haar eenheid in liefde en werk. Zo houdt U ons in liefde bijeen want U bent Alles in allen, Amen.

Voorbeden
Bidden we voor alle mensen die bergopwaarts door het leven gaan, die met recht en reden in de wolken zijn, die stralen van goedheid en kracht, dat zij vele mensen laten delen in hun geluk.
Wij bidden om geloof in ambitie en in intuïtie

Bidden we voor alle mensen die bergafwaarts gaan,               niet vooruit kunnen, boven wie zich donkere wolken samenpakken. Voor hen die vastzitten in beslommeringen van leed en pijn, dat zij zich mogen optrekken aan mensen met een groot hart.
Wij bidden om geloof in het raadsel, om geloof in het wonder

Bidden we voor alle mensen onderweg door het leven: levenstochtgenoten zijn wij, geroepen om de licht- en schaduwzijden van het leven onder ogen te zien, om te groeien in eenvoud en eerlijkheid. Om elkaar te bemoedigen onderweg met het mysterie dat ons leven heet en dat ons leven omvat. Bidden we voor zovele minderbedeelden op vergeten plaatsen in de wereld, die door het Corona virus verder achterop zijn geraakt, dat wij hen tot steun in de rug zijn zodat zij zich kunnen ontwikkelen vanuit armoede en gebrek om samen te bouwen aan een betere toekomst. Naast aandacht voor gebed ook graag uw geldelijke donatie voor aan de Vastenaktie-gelieerde projecten. 
Wij bidden om geloof met de moed van de hoop en tegen beter weten, blijven wij geloven omdat dat wel moet.

We bidden voor wie ziek zijn, voor wie snakken naar aandacht, dat wij dat geestelijk en/of lijfelijk doen.
Wij bidden om geloof in de steun in de rug en de helpende hand.

We bidden voor de overleden tochtgenoten, in liefde verbonden en in Liefde voor eeuwig bewaard.                                                                               

God, blijf met ons op weg als Steun en Toeverlaat, die ons kent van aangezicht tot aangezicht, vergeet onze namen niet, Houdt ons in leven, Bron van leven, ons Licht aan de horizon, Maak ons nieuw, levend Uw toekomst tegemoet, Amen.

Lied: Gij zijt de lucht om mij heen
Ik adem U in anders sterf ik.
Ik sla U om als een mantel
en ik weet dat Gij nooit verslijt.

Onze Vader

Slotgedachte

En toch als ik naar de hemel kijk van Anne Frank

En toch als ik naar de hemel kijk…………….Het is een groot wonder, dat ik niet al mijn verwachtingen heb opgegeven, want ze lijken absurd en onuitvoerbaar. Toch houd ik ze vast, ondanks alles, omdat ik nog steeds aan de innerlijke goedheid van de mens geloof. Het is me ten enenmale onmogelijk, alles op te bouwen op basis van de dood, ellende en verwarring. Ik zie, hoe de wereld langzaam steeds meer in een woestijn herschapen wordt; ik hoor steeds harder de aanrollende donder, die ook ons zal doden; ik voel het leed van miljoenen mensen mee. En toch.. als ik naar de hemel kijk, dan denk ik dat alles zich weer ten goede zal wenden, dat ook deze hardheid zal ophouden. Dat er weer rust en vrede in de wereldorde zal komen. Intussen moet ik mijn denkbeelden hoog en drooghouden; in de tijden die komen zijn ze misschien nog uit te voeren.         

 Zegenwens

God met ons, nu wij uiteen gaan vanuit dit samenzijn, toon ons ook voor deze nieuwe week het licht van uw gelaat. Open ons hart voor alle leven om ons heen.
Leg uw Licht als een mantel om ons heen.
Zo gaan wij verder om het leven zoals zich dat in alle kleuren en toonaarden aan ons voordoet te delen, om lief te hebben, om te helen, om te troosten,  zoals Jezus ons heeft voorgedaan.  Laat ons  vol vertrouwen verder gaan.
In de naam van de Vader, de Zoon en de Goede Geest Amen.

Muziek

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is oproep-vastenactie-02-1024x726.jpg

In de vasten van 2021 willen we geld inzamelen voor de gevolgen van de coronacrisis in andere delen van de wereld. In Nederland voelen we allemaal wat de gevolgen zijn van de coronamaatregelen voor ons dagelijks leven. Gelukkig hebben wij allemaal een dak boven ons hoofd, goede zorg, manieren om met elkaar in contact te blijven en is onze overheid rijk genoeg om vaccins in te kopen. Stel nu eens dat we dat niet hadden? Door verplichte lockdowns in Afrika, Azië en Latijns-Amerika door het coronavirus moeten mensen thuisblijven en mogen ze zich niet verplaatsen. De meeste mensen kunnen dus niet naar hun werk en voor veel van hen betekent dat ook dat ze minder of geen inkomen ontvangen. Ook de medische zorg staat onder druk door de maatregelen.

Zullen wij als San Salvator mensen in ontwikkelingslanden een handje helpen? Dat kan door een financiële bijdrage over te maken op rekeningnummer NL96 INGB 0006 0407 13 van ‘San Salvator in Beweging’ onder vermelding van Vasten 2021.

+++

Het lied Ik geloof van Jeroen van Merwijk is de rode draad tijdens onze vieringen in de veertigdagentijd.  U kunt dit lied beluisteren kan via https://youtu.be/NepUdkEvpd8

+++

Reageren op deze viering vinden we fijn. Dat kan via

Op dit moment missen wij de collecte als inkomstenbron.  U kunt de San Salvator blijven steunen door een bedrag over te maken op NL96 INGB 0006 0407 13 van San Salvator in Beweging.

Blijf vertrouwen, houd moed en let een beetje op elkaar

www.sansalvatorgemeenschap.nl

Nog geen reacties

Reactie plaatsen