Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Zondag 15 juni 2025
Voorganger:  Hans Waegemakers
Melodiek o.l.v. Marcel van der Maeden |  Pianist Coby Wagemans

Woord vooraf
Goede morgen!
Welkom bij deze Zondag Anders.
Je denkt misschien:
“Nou zo anders zal het niet worden,
alles is ingericht zoals gewoonlijk.”
We gaan vandaag eucharistie vieren vanuit een ander godsbeeld.
Vandaag is God niet onze Vader die in de hemel woont,
Die wij met “U” en “Uw” op afstand zetten.
Niet de persoon die we van alles kunnen vragen,
Die rechtstreeks ingrijpt in de geschiedenis en in de persoonlijke levens van mensen.
Wij gaan vandaag proberen te voldoen aan de wens van Gerard Reve:
“Ik zou eindelijk wel eens een gebed onder ogen willen krijgen, dat God zoekt, in plaats van Hem, om van alles en nog wat, aan Zijn kop te zeuren.”
(Gerard Reve in een brief aan de redactie van de Nieuwe Linie, in de persoon van pater Henri de Greeve, 1965
Vandaag noemen wij God: Levende, Eeuwige, Liefde, Lichtende.
Een scheppingskracht die aanwezig is in de schepping.
Ook in ons.
Dus spreken wij God aan met “Jij” en “jou(w)”,
Waardoor het vandaag allemaal wat intiemer wordt met God.
Met betrekking tot God staan vandaag enkele woorden centraal: scheppen, worden, verbinden, liefhebben en verlangen. Allemaal werkwoorden. God is een werkwoord.
Ik hoop in de overweging duidelijk te kunnen maken wie of wat God in deze tijd voor ons zou kunnen zijn.
Na de viering ben ik heel benieuwd naar jullie reacties, wat sprak je aan, wat niet, welke gedachten houd je eraan over.
De liedteksten van vanaag komen  allemaal vertutoyeert op het scherm, eens horen hoe Melodiek het er vanaf brengt.
De teksten uit de bijbel zijn uit de Naardense bijbel.
Ik heb in de voorbereiding van deze zondag Anders een paar keuzes gemaakt.

  1. Met betrekking tot God gaat het niet om wie of wat God is, maar om wie én wat.

Ik spreek God aan tegen beter weten in, omdat God altijd meer is dan hoe wij God personifiëren.: méér dan Levende, Lichtende, Vriend

  • Ik heb gekozen voor een vertrouwde vorm een viering van Woord en Tafel., omdat ik met jullie wil onderzoeken en beleven of een nieuw Gods- wereld- en mensbeeld zou moeten leiden tot een andere vorm van vieren van de zevende dag.

Laten we beginnen.

Openingslied: GM 126 Onstilbare tonen

Votum
Liefde en vrede vanwege de Levende
vanwege de scheppende Geest
en vanwege Jezus van Nazareth in wie zij gestalte krijgen.

Licht ontsteken

Openingsgebed

Laten wij bidden:

Gezongen: Jij wacht op ons
Jij wacht op ons
Totdat wij opengaan voor jou
Stem ons af op jouw stem,
Op jouw stilte.

Eerste lezing – Gen 1, 1-4
Sinds het begin
Schept de Levende hemel en aarde
De aarde is woestheid en warboel geweest
Met duisternis op het aanschijn van de oervloed –
Maar adem van de Levende reeds wervelend
Over het aanschijn van het water.
Dan zegt de Levende God: “Kome er licht!”-
En er kómt licht.
De levende ziet het licht aan: ja het is goed!
Zo brengt de Levende scheiding aan tussen licht en duisternis.

Lied: GM 141 Met niets van niets ben Jij begonnen

Tweede lezing: Gen 1, 26-29
Dan zegt de Levende:,
Laat ons mensen maken naar ons beeld,
die op ons gelijken.
Om te zorgen voor de vissen van de zee
En de vogels van de hemel,
De tamme dieren en heel de aarde
En al het kruipende op het land.
En de Levende schept de mens naar zijn beeld,
Beeld van zichzelf schept de Levende de mens
Mannelijk en vrouwelijk schept de Levende hen.
De levende zegent hen en spreekt tot hen:
Wees vruchtbaar in groten getale,
Maak de aarde vol en beheers haar.
Zorg voor de vissen van de zee en de vogels van de hemel
En voor al het levende dat over het land kruipt.
De levende spreekt:
Hier, ik geef je alle veldgewassen
Die hun zaad zaaien over heel het land,
Alle bomen met hun vruchten vol met zaad
Om van te eten.
Acclamatie: GM 42 Lieve boetseerder, trek me uit de klei

Evangelielezing – Joh. 14, 1-10
In die tijd zei Jezus tegen zijn leerlingen:
“Laat uw hart niet geschokt zijn;
vertrouw op de Levende en vertrouw ook op mij;
in het huis van de Levende zijn vele verblijven;
maar als het niet zo was, zou ik dan zeggen
“ik ga vooruit om een plaats voor jullie te bereiden”?-
als ik vooruit gegaan ben en een voor jullie plaats heb bereid
kom ik weer en zal jullie bij mij opnemen,
opdat daar waar ík ben jullie ook zijn.
En waar ík heen ga, daarheen weet je de weg!”
Thomas zegt tot hem:
Meester, we weten niet waar u heen gaat, hoe weten we dan de weg?”
Jezus zegt tot hem:
“Ik ben de weg, de waarheid en het leven;
niemand komt tot de Levende dan door mij;
als je mij hebt leren kennen, kunt je ook weten wie de Levende is;
van nu af ken je hem en hebt je hem gezien!”
Filippus zegt tot hem:
Meester, toon ons de Levende en het is ons genoeg!”
Jezus zegt tot hem:
“Zo lange tijd ben ik bij je
en toch heb je me niet leren kennen, Filippus?-
wie mij gezien heeft, heeft de Levende gezien!-
hoe kun jíj zeggen ‘toon ons de Levende’?-
gelóóf je niet dat ík één ben met de Levende
en dat de Levende één is met mij?-
de dingen die ík u zeg spreek ik niet vanuit mijzelf,
maar de Levende die in mij verblijft
spreekt en schept.

Evangelieacclamatie:

Gezegend ben jij
Om jouw woord in den beginne dat nu is
Eeuwige die mij aanspreekt.
Levende die mij ziet.

Overweging

Wij stellen ons God voor als een persoon. God is Iemand. Iets anders zou God onwaardig zijn, toch?
Een persoon is het hoogste in deze wereld dat wij ons kunnen voorstellen. “Hoogste” in de betekenis van: aan de top van de schepping, “hoogste” in de betekenis van: meest nabije (want volledig communicabel), zich bewust van zichzelf en van de wereld om zich heen.….
Met onze voorstelling van God als persoon dreigen we zomaar in zeven sloten tegelijk te lopen.
Personen zijn vooral mensen, het gevaar daarvan is dat wij God vermenselijken, daarbij overigens geholpen door de Bijbel. God beloont, straft, doodt, wordt boos, verheugt zich, kan jaloers worden, is mannelijk en Vader, veroorzaakt (natuur)rampen, heeft persoonlijke voorkeuren en grijpt op grond daarvan in, in het wereldgebeuren en in de (persoonlijke) levens van mensen. Ik geloof niet dat De Levende ingrijpt in onze concrete werkelijkheid, niet ten goede en niet ten kwade. Dat ligt niet in de aard van de Levende en zo zit de schepping niet in elkaar.
Wij communiceren met God op de menselijke, talige, wijze. Dat de Mount Everest, de jeneverbessen op de Veluwe, de goudvissen in onze vijver, de subatomaire deeltjes, zoals quarks, met de Levende zouden kunnen communiceren komt in ons hoofd niet op, laat staan op welke wijze. Dat de Levende een relatie met hen zou kunnen hebben is onvoorstelbaar. Misschien zouden wij, alvorens het woord te nemen, eerst eens moeten afstemmen op de Levende, op die scheppende liefde in ons en in de wereld. Dat zou tot heel andere vormen van communicatie kunnen leiden. Tot tasten bijvoorbeeld, voelen, andere vormen van expressie dan taal.
God is Niemand. Dat wil zeggen de Levende lijkt niet op een bestaand persoon, is altijd anders, ontstijgt altijd onze vertrouwde wereld, maar is er ook in aanwezig.
Als wij zeggen God is Vader, dan is dat een metafoor. Met evenveel recht is God Moeder, Liefde, Licht, Vriend(in), Verlangen, Levenskracht, Enige Ware, persoon, geen persoon, méér dan een persoon; maar dat laatste kunnen wij ons niet voorstellen, daarvoor hebben wij geen woorden. scheppen, worden, verbinden, liefhebben en verlangen
De Levende wordt, groeit, is niet af. Naarmate de schepping groeit naar voltooiing wordt de Levende meer levend.  De levende is in de schepping aanwezig. Dat betekent: ook in ons. Wij noemen die aanwezigheid “liefde” en “verlangen”. Oosterhuis noemt die aanwezigheid “een stem in ons geweten”.
Wij kunnen onze werkelijkheid enkel beschrijven met de taal die ons ter beschikking staat.
Meestal voldoet onze dagelijkse huis-tuin-en-keukentaal. Vaak voldoet die niet en maken we gebruik van wetenschappelijke taal en soms komen we dan nog steeds woorden tekort en bedienen we ons van poëzie en symbolische taal, van beelden en metaforen, van muziek, en beeldende kunst. Met die laatste taal kunnen wij misschien de werkelijkheid van God beschrijven. Het is ook de taal waarin het scheppingsverhaal verteld wordt.
Wij lazen uit Genesis 1, de eerste twee verzen. Voldoende voor een aardverschuiving. Sinds het begin, schept de Levende hemel en aarde. De schepping is nog steeds aan de gang, met die Ene die alles aanjaagt. Wij noemen dat evolutie. Het is alle dagen schepping. De zevende dag moet nog komen. Alles is in wording. En omdat de Ene in de schepping aanwezig is, is ook de Ene in wording. Die schepping gebeurt niet uit het niets: er is van alles, een aarde bestaande uit woestheid en warboel, een oervloed en de Geest van de Levende die daarboven zweeft. In die wervelende chaos aan mogelijkheden en onmogelijkheden brengt de Levende ordening aan door te scheiden: licht van donker, een hemelgewelf dat de wateren scheidt, aarde van water, dag van nacht, groen in allerlei soorten, zeedieren en vogels in allerlei soorten, landdieren in allerlei soorten. Ten slotte wordt, in de verzen de mens geschapen als beeld en gelijkenis van de Levende: mannelijk én vrouwelijk. Denk je eens in wat dat betekent: niet de menselijke soort bestaande als mannetjes en vrouwtjes, maar de mens, die in zichzelf mannelijke en vrouwelijk is.
Dan geeft God de mens de opdracht goed te zorgen voor de schepping en de aarde te beheersen. Ook dat houdt een aardverschuiving. Wij krijgen de opdracht om mee te doen in de schepping om haar tot voltooiing te brengen, al is dat beperkt tot deze aarde in een uithoek van het universum. ‘Beheersen is een woord van bevrijding, niet langer is de mens onderhorig aan een betoverde wereld, die wemelt van goden en godenkinderen. Die wereld moet de mens beheersen . Denken dat die wereld toch al enkele millennia achter ons licht, is wellicht de snel gedacht: Pecunia en haar kleindochter Winstmaximalisatie, Autonomie en zijn zoon Macht, de gebroeders seks en porno, alcohol en drugs.
Dit scheppingsverhaal, vertelt ons dat er in de chaos, die er altijd is en steeds opnieuw ontstaat, een ordenende kracht aanwezig is, die structuur aanbrengt, verbinding, betrokkenheid. Dat is zo op het niveau van de kleinste deeltjes en op het niveau van sterrenstelsels. Die kracht is ook werkzaam op het niveau van ons menselijk bestaan, in ons persoonlijk leven . Een kracht die ons uitnodigt, mee te doen in dat proces, een kracht die ons mogelijkheden aanbiedt, voor keuzes plaatst maar ons in die keuzes vrijlaat. Wij kunnen kiezen: leven of dood, zegen of vloek, ten goede of ten kwade. (Deuteronomium).
Het is geen blinde, maar een bezielde kracht, een verlangen naar samenhang, naar structuur, naar leven en groei, naar ons. Het is ook geen blinde keuze voor ons: wat leven is, wat zegen brengt, wat goed is ontstaat uit verbinding met al het geschapene, uit relaties met al wat leeft. Zonder draait het uit op dood, vloek, kwaad.

Dit scheppingsverhaal vertelt ons ook dat alles met alles verbonden is. Dat wij mensen deel uitmaken van een groter geheel. Zeg maar van het grootste geheel: wij zijn uiteindelijk gemaakt van sterrenstof. Maar laten we ons beperken tot de aarde waarop wij leven. Wij maken deel uit van het grote netwerk “aarde”. Wij staan niet alleen in relatie tot elkaar, maar ook tot alle leven op aarde. Wij kunnen doen alsof dat niet zo is, alsof wij niet afhankelijk zijn van elkaar en van de wereld waarin wij leven, wij kunnen elkaar gebruiken en de aarde uitzuigen, maar dan krijgen we onze trekken thuis: chaos. We kunnen ingaan op de uitnodiging tot verbinding, meegaan in Gods scheppingsproces op weg naar voltooiing: de zevende dag. Hoe die eruit zal zien en wanneer dat zal zijn? Aan het einde der tijden, zegt de Schrift, wanneer God alles zal zijn in allen. Wanneer alle verlangen gestild is, wij mensen liefde geworden zijn.
Voorlopig is dit nog niet aan de orde. Er is werk te doen.
Wij hoorden ook de evangelist Johannes Jezus citeren. Op de vraag “Wie is God?”, antwoordt Jezus: “Heb je het nu nog niet begrepen? Kijk naar mij, dan zie je de Levende.”Daarmee bedoelt hij niet zijn fysieke uiterlijk, maar zijn innerlijk en hoe dat tot uiting komt in zijn handelen en zijn wijze van leven. In Jezus zien wij die bezielde kracht uit Genesis aan het werk, het verlangen naar de geheelde mens, de compromisloze keuze voor de armen en ontrechten, barmhartigheid en ontferming, de liefde en ontroering voor alle leven. Er zijn nog een andere wijzen om de Levende te ervaren, dan Jezus zien en horen.

Geloofsbelijdenis
Wij geloven in God
boven alles uit
en in alles aanwezig
die ons uitnodigt
scheppend te leven
die ons verleidt tot liefde en verbinding
het goede te kiezen uit wat zich aandient in ons leven.
Wij geloven in Jezus Christus
doortrokken van God
lichtend in ons midden
mens geworden liefde
vleesgeworden verbondenheid
de goedheid zelve
die zijn levenskeuze
met de dood heeft moeten bekopen
die geleden heeft
ter dood is gebracht en begraven
die is opgestaan uit dood en verderf
en leeft in Gods licht en liefde
die leeft in ons.
Wij geloven in heilige Geest
scheppend aanwezig
altijd in beweging
die alles en iedereen brengt tot voltooiing. Amen

Collecte en klaarmaken van de tafel

Voorbede
Levende
Voor jou brengen wij wat we op ons hart hebben.
Wat ons zorgen baart, bezwaart, verontrust.
Wees aanwezig met jouw levenskracht, liefde en uitzicht.

De Palestijnen en allen die moeten leven in oorlogsgeweld
in huiselijk geweld , slachtoffers van zinloos geweld,
zij die gebukt gaan onder natuurgeweld,
dat wij hen aandacht geven, hulp bieden,
ruimte bieden voor herstel.
Acclamatie GM 246 Gedenk ons hier bijeen (uw = jouw)

Ons land en allen die hier wonen,
in belangrijke zaken tot op het bot verdeeld,
saamhorig in eigen kring,
dat wij op zoek blijven naar verbinding,
ons oordeel bewaren.
Acclamatie GM 246 Gedenk ons hier bijeen (uw = jouw)

Onze gemeenschap en onze geestverwanten,
ouder wordend, maar niet der dagen zat.
Dat wij jong van harte blijven, helder van geest,
Dat wij nieuwsgierig blijven naar nieuwe wegen.
Acclamatie GM 246 Gedenk ons hier bijeen (uw = jouw)

Onze dierbaren, die ons ontvallen zijn,
die wij missen en koesteren in onze herinnering.
Voor alles wat ons persoonlijk bezighoudt, beroert, verdrietig maakt
en wat neergeschreven is in ons intentie boek(stilte),
of wat niet gezegd kan worden.
Besluit: GM 194 Jij die het sprakeloze bidden hoort (Gij = Jij, U = Jou)

Tafelgebed
Laten wij bidden:
Het is goed dat we jou prijzen en danken, Levende
om jouw aanwezigheid in de schepping
om jouw niet aflatende uitnodiging
deze te voltooien, te beginnen bij onszelf.
Wij weten dat wij niet alleen staan in onze lofzang:
elk atoom zingt van jou,
het kleinste schepsel en de hoogste berg zijn getuige van jouw creativiteit,
sterrennevels dansen op jouw aantrekkingskracht.
Muziek die ons raakt
de bloem die ons ontroert
het kind dat ons vol vertrouwen de hand reikt
wekken jouw liefde in ons.
Ook al horen wij ze niet, de bossen zingen van vreugde.
Ook al zien we het niet, de heuvels dansen als lammeren.
Ook al merken we het niet vaak op,
dagelijks speelt de schepping een symfonie,
een schouwspel voor jou.
In dit wereldwijde muziekdrama zijn wij,
schepsel uit jouw hand,
opgenomen, of we het willen of niet.
Daarom zingen we, met de bossen en de heuvels,
met de hele natuur in harmonie en vreemde klanken.
We zingen, met mensen in alle landen, in de talen van alle volken.

We zingen, met hen die ooit met ons aan tafel zaten en nu te gast zijn bij jou.
We zingen met de engelen, die nooit zullen zwijgen in jouw aanwezigheid.
Met hen zingen we het lied van jouw scheppende aanwezigheid:

MO 133 Dieper dan de brandhaard in het vuur is

Levende, zo zijn wij en is de hele schepping van jou doortrokken.
Met dank en eerbied gedenken wij hem die onze gastheer en voorganger is.
Geboren in het duister werd hij licht van jouw licht.
In een onwrikbare wereld belichaamde hij jouw liefde.
Hij herkende jouw verlangen naar heelheid, gerechtigheid en vrede.
Hij liet zich dopen in solidariteit met allen die verlangen naar een betere wereld,
omhelsde melaatsen,
ging aan tafel met onaanraakbaren,
stelde misbruikers van macht aan de kaak.
In ieder gewoon mens herkende hij het unieke,
|dode traditie vormde hij om tot levend geloof,
hij troostte en schokte,
maakte heel en bracht in verwarring.
Zo werd hij beeld van jou,
leefde hij jouw liefde tot het uiterste.
In de nacht dat hij werd overgeleverd
Vierde hij Uittocht en Bevrijding.
Hij nam brood, zegende het, brak het en deelde het met zijn vrienden.
Hij nam ook de beker wijn, zegende deze en dronk hem met zijn vrienden.
Hij zei: zo ben ik voor jullie, gebroken brood, gedronken wijn.
Doe dit tot gedachtenis aan mij.
Zo doen wij en wij blijven wij doen als hij
opdat hij in ons leeft en er toekomst is.
Levende, kom met jouw geest over dit brood en deze wijn,
en vul ze met de volheid van Jezus,
kom met jouw Geest over ons,
omhels ons en voedt ons,
dat we brekend en delend mogen worden
levend lichaam van onze gastheer en voorganger,
Jezus Christus
zo zijn weg mogen gaan, de weg van jouw verlangen.

Naar het Aramees “Onze Vader”

Bron van Zijn
die wij ontmoeten in wat ons ontroert,
wij geven je een naam
opdat we je een plaats kunnen geven in ons leven.
Dat jouw licht en liefde in ons mag ontwaken.
Dat jouw rijk van eenheid zich vandaag nog in ons vestigt
dan zal jouw eeuwige verlangen samen gaan met het onze.
Dat ons moge toevallen wat we elke dag nodig hebben
aan brood en aan inzicht.
Dat in jouw liefde de koorden van fouten zich lossen
die ons vastbinden aan het verleden,
opdat wij anderen hun misstappen kunnen vergeven.
Dat oppervlakkige dingen ons niet misleiden.
Dat uit ons worde geboren:
jouw liefde die alles verbindt,
de levende kracht om ten goede te handelen,
het lied dat alles verfraait
en zich van eeuw tot eeuw vernieuwt.

Vredewens: Waar vriendschap is en liefde daar is God

Communielied: MG 159 Kom in mij

Slotgebed
Levende, Ene, Eeuwige, Aanwezige
Grote Afwezige, Onmachtige,
Licht, Liefde,
Zoveel namen voor jou,
voor de gestalte die jij aanneemt ins ons leven.
Wij blijven met jou bezig
Blijf met ons bezig.
Iets anders is geen optie,
voor ons niet
en voor jou niet.
Dat is een groot goed
om te koesteren. Amen

Besluit
Zo dadelijk koffie en een schrijfsessie.
Een komende Zondag Anders zouden we kunnen besteden aan vormen en manieren waarop wij de Levende in ons leven ervaren. Muziek, poëzie, verhalen, anekdotes, kunstwerken, foto’s. Waarbij eenieder iets kan inbrengen.

Zegenwens
Moge de Levende in ons leven zijn.
Moge de Lichtende op onze weg zijn.
Moge de Liefde ons bezielen. Amen

Slotlied: GM 274 Hierheen Vrouwe Ademtocht – vertutoyeerd

Leave a comment

Op de Agenda

Viering

13 juli 2025 10:30
U bent welkom in de viering om 10.30 uur in Cello. Marcel van der Maeden is de voorganger. Er is samenzang.

Viering

20 juli 2025 10:30
U bent welkom in de viering om 10.30 uur in Cello. Heleen Hendrikx is de voorganger. Er is samenzang.
Inloophuis en kantoor Ordune
Schaarhuispad 1315231 PP Den BoschOp de eerste en derde woensdag van de maand staat de koffie klaar tussen 10.00 en 11.30 uur. U bent welkom!
NL96 INGB 0006 0407 13
Vieringen in Dagcentrum Eygenweg
van der Eygenweg 15231 PA ‘s-Hertogenbosch

San Salvator gemeenschap 2025