De deur naar de toekomst

Elk blad ademt de boom tot leven

San Salvatorgemeenschap 7 mei
Thema:
De deur naar de toekomst
Voorgangers: Franneke Hoeks en Gepke Kerssen
Muzikale ondersteuning: De Cantorij

Openingslied za: Hier gaan wij zingend
– zo: Heer onze Heer, hoe zijt gij aanwezig

Welkom en opening
Wie je ook bent, waar je ook vandaan komt: welkom in deze viering, mede namens Franneke Hoeks en Annette Beelen, die mee voorgaan
Een bijzonder welkom aan Anas en Nagham, aan Saif en Ward, Vandaag worden Anas, Ward en Saif gedoopt. Een grote stap, zeker als je vanuit een ander geloof komt. Wat maakt dat je deze stap zet? Hoe ziet de toekomst eruit als je deze stap zet?
We lezen vandaag dat Jezus zichzelf een deur noemt , een deur waar je door kunt gaan. Wat is er achter die deur? En wat gebeurt er met je als je door de deur bent gegaan?
Is gedoopt worden dat je door de deur gaat? De deur naar de toekomst?
De toekomst waarin Abraham geloofde toen hij een stem hoorde die hem riep om op weg te gaan naar het beloofde land
U vraagt zich misschien af waarom Franneke en ik beiden een gebedsmantel dragen.
Franneke is bij deze familie betrokken door de Kinderkerk en de communievoorbereiding waaraan deze familie deelneemt. Ik heb samen met echtgenoot Pieter die Arabisch spreekt, gesprekken bij de familie thuis over het geloof gevoerd. Franneke zal Anas, Ward en Saif dopen en ik zal de verbinding leggen tussen de teksten en de doop, hun leven en ons leven.

Openingsgebed
U die ons kent
beter dan wij onszelf kennen
U die weet wat wij nodig hebben
Wij zoeken de stilte
om te luisteren naar uw stem
tussen zo veel andere stemmen

Roep het verlangen in ons wakker
naar een nieuwe, onbekende wereld
en ga met ons me
de nieuwe wereld tegemoet.
Acclamatie za: Wek mijn zachtheid – zo:.Een schoot van ontferming

Eerste lezing, naar Genesis 12: 1-9:
Abraham en Sara wonen in een rijk en mooi land.
Zo’n land waar iedereen wel wil wonen, zou je denken. Maar zijn de mensen wel goed voor elkaar?
Abraham vindt het er niet zo fijn meer.
Abraham en Sara wonen in een tent.. Altijd.
Ze hebben schapen en geiten en als het gras op is, gaan ze een stukje verder. Zijn familie doet dat ook. Zij wonen niet ver. Dat is fijn, want Abraham en Sara hebben geen kinderen.
Op een dag hoort Abraham een stem: ”Abraham, Abraham!”
Wie roept er? Is dat Sara of iemand van de familie?
Weer hoort Abraham de stem: ”Abraham, Abraham!”
Het is de stem van God.
“Abraham ga weg van hier. Ik zal je een nieuw land wijzen.
Je zult het er goed hebben: jij en alle mensen die je tegenkomt.
En er zullen kinderen komen en kleinkinderen.”
Abraham vertelt het aan Sara en aan zijn neef Lot.
Aan het einde van de middag gaan ze weg met de schapen en geiten.
Tot ze bij een plek komen, bij een beekje, waar het mooi groen is en de vogels zingen.
Ze rusten er uit.
Dan hoort Abraham weer de stem van God: ”Abraham, dit is het land waar jullie mogen wonen. Waar ook je kinderen en kleinkinderen zullen wonen. Het land dat ik je beloofd heb,”
Tussenzang za: Hij die gesproken heef; – zo:.Gij die geroepen hebt licht

Tweede lezing: Johannes 10:1-10
‘Waarachtig, ik verzeker u: wie de schaapskooi niet binnengaat door de deur maar ergens anders naar binnen klimt, is een dief of een rover.
Wie door de deur naar binnen gaat, is de herder van de schapen.
Voor hem doet de bewaker open. De schapen luisteren naar zijn stem, hij roept zijn eigen schapen bij hun naam en leidt ze naar buiten.
Wanneer hij al zijn schapen naar buiten gebracht heeft, loopt hij voor ze uit en de schapen volgen hem omdat ze zijn stem kennen.
Iemand anders volgen ze niet, ze lopen juist van hem weg omdat ze de stem van een vreemde niet kennen.’
Jezus vertelde hun deze gelijkenis, maar ze begrepen niet wat hij bedoelde.
Hij ging verder: ‘Waarachtig, ik verzeker u: ik ben de deur voor de schapen.
Wie vóór mij kwamen waren allemaal dieven en rovers, maar de schapen hebben niet naar hen geluisterd.
Ik ben de deur: wanneer iemand door mij binnenkomt zal hij gered worden; hij zal in en uit lopen, en hij zal weidegrond vinden.
Een dief komt alleen om te roven, te slachten en te vernietigen, maar ik ben gekomen om hun het leven te geven in al zijn volheid.’
Acclamatie za: Want mijn herder is de Heer -zo: Oren en ogen gaan open voor Jezus

Overweging
Naar wie luister je? Wie volg je?
Als wij deze dagen terugdenken aan de oorlog, als we denken aan Syrië, dan is het een belangrijke vraag: wie volg je? Waar doe je aan mee? Waar verzet je je tegen? Wat begint als een bepaalde bevolkingsgroep als vijand zien, kan uitlopen op een oorlog. Waar kies je dan voor?
Ook nu leven we in een verwarrende tijd. Zo veel stemmen die proberen om je mee te krijgen. Die je van alles beloven. Hoe weet je wat goed is en wat levensbedreigend voor jou of voor anderen? Hoe weet je dat mooie woorden ook waar worden gemaakt?
Welke leider zorgt goed voor het volk, als een echte herder met zorg voor zijn schapen? Tegenover de herder staat de dief, de rover, de zakkenvuller. Hij of zij wil de schapen hebben, van hen profiteren door ze te verkopen.
Ik doe niet meer mee, zeggen grote groepen mensen de laatste tijd. Allemaal één pot nat die leiders. We moesten bezuinigen en dat hebben wij gevoeld, daarna zou het beter gaan, maar dat zien we niet. Wat we wel zien is dat het met de top financieel wel goed gaat.
We zien ook dat mensen die integer zouden moeten zijn, in opspraak komen.
Wij redden het niet meer.
Wie heeft er wel oog voor ons? Wie zet zich in voor een goed leven, ook voor ons? Grazige weiden en water en lucht die niet vervuild zijn.
Als er dan een leider komt die jouw probleem ziet en ingaat tegen vorige leiders, dan zou je deze leider zomaar kunnen volgen.
Abraham trok weg uit zijn land. Niet omdat het een ontwikkelingsland was. Syrië is dat ook niet.
En toch ging Abraham er weg en ook jullie gingen weg uit Syrië.
Het land waar je woont kan onleefbaar voor je worden. Te veel gericht op welvaart, op rijker, mooier en beter zijn dan andere landen. Bevolkingsgroepen die tegenover elkaar staan, elkaar naar het leven staan. Geen zicht op iemand die hen weer bij elkaar brengt. Geen toekomst.
En dan klinkt er een stem: “Ga weg uit je land, weg van je familie en alles wat je vertrouwd is.”
Dat is nogal wat. Iedereen achter laten. Voor jullie ook alles wat je bezat achter laten. Wat moet die stem dan betrouwbaar klinken. Alles achter laten om naar een land te gaan dat je niet kent. Die stem die je de weg zal wijzen naar een land waar het leven goed voor je is.

Ook door je overstap naar een andere godsdienst laat je veel achter, vind je mensen tegenover je. Dat kan zelfs gevaarlijk zijn. Waar kies je dan voor? Jullie hebben daarin verschillend gekozen en jullie hebben respect voor de keuze van de ander. Met elkaar hopen we op een wereld waarin je kunt kiezen zonder bang te zijn.
Abraham en Sara hadden geen kinderen, maar God belooft hen kinderen. Kennelijk moeten de kinderen in een goed land geboren worden. Een land waar er echt toekomst voor hen is.
Het land waarin Abraham aankwam is geen paradijs. Nederland is ook geen paradijs. De taal is moeilijk en daardoor lukt het ook niet om nu al een goede baan te vinden.
Het nieuwe land moet tot een goed land worden gemaakt.
Jij, Anas voelt je geraakt door Jezus. Hij laat zien met heel zijn leven wat het goede is en hoe wij goed kunnen zijn. Hij brengt vrede, in plaats van geweld. Op Hem kun je vertrouwen. Hij is als een herder voor zijn schapen.
Zoals Hij leeft is hij voor jullie de deur naar God. Door Hem leren we de goedheid van God kennen.
Hij is ook de deur naar de toekomst.
Hij laat ons het goede land zien, hoe we van dit land een goed land kunnen maken. Jezus laat door zijn manier van leven zien hoe God ons heeft bedoeld, hoe we samen kunnen leven ook als we heel verschillend zijn.
Hij leert ons om niet alleen aan onszelf te denken, om goed voor onszelf te zorgen en niet naar anderen te kijken. Ik lees dat ook zo mooi in de tekst over Abraham en Sara. Zij worden niet alleen gezégend, het is niet genoeg dat zij een goed leven hebben, maar zij mogen ook tot zegen zijn voor anderen, het leven voor anderen goed maken.
Zo hoop ik dat jullie als gezin gezegend mogen zijn, dat wij met elkaar gezegend zijn en dat we tot zegen mogen zijn voor anderen.
Geloofslied: Niet zonder jou erbij

Doop
Vandaag worden Anas, Ward en Saif gedoopt. Dat gebeurt niet zomaar. Ward gaat over twee weken zijn eerste communie doen. In de voorbereiding van de eerste communie worden verhalen over Jezus verteld. Daar zijn de ouders ook bij aanwezig.
Ook zijn Pieter en ik een tijdje met jullie als gezin opgetrokken om met elkaar te luisteren naar verhalen uit de Bijbel, een Nederlandse kinderbijbel en een Arabische grote mensenbijbel.
Verhalen over wat Jezus heeft gezegd en gedaan. Het verhaal dat Jezus vrienden zoekt die met hem mee willen gaan en net als hij willen doen. Ook nu zoekt Jezus vrienden die bij hemwillen horen en met hem mee willen gaan.
Er was ook het verhaal over Jezus die zelf gedoopt werd. Het water spoelt het oude leven van je af. Je mag het nieuwe land binnengaan. Er klinkt een stem: “Jij hoort bij mij. Ik hou van je.”
Een duif gaat op je schouder zitten: de vogel van de hoop.
Vandaag worden jullie gedoopt. Dat is bijzonder. Nagham heeft de afweging gemaakt deze stap niet te zetten, maar was volop betrokken bij de voorbereidingen van deze doop en van de eerste communie. Het is goed dat jij hierin ook je eigen grenzen aangeeft.
Omdat Franneke betrokken is bij de kinderkerk en bij de eerste communie zal zij jullie dopen.

Het is zover. Hier staat een grote schaal met water, een prachtig doosje met olie en een schitterende kaars. In de eerste bijeenkomst van de communievoorbereiding stond deze schaal ook in de kring. Vandaag worden Anas, Ward en Saif gedoopt
Anas en ward willen graag zeggen waarom hij met zijn kinderen gedoopt wil worden.

Mooi zoals jullie verwoorden wat geloof voor je betekent en wat je aan je kinderen mee wil geven. Ook Nagham speelt daarin een rol, Ook al wordt je niet gedoopt. Dat je daarin ook je eigen keuze maakt, is goed. Jij vindt het mooi dat je man en kinderen deze stap zetten. Dopen is een stap op de weg van Jezus. Door de doop ga je nog meer bij onze gemeenschap horen. En als we jullie willen leren kennen dan is het eerste waar we mee beginnen jullie naam.
Je naam krijg je als je geboren wordt. Hij wordt gegeven door je vader en je moeder. Die naam drukt hun liefde en verwachtingen uit, die naam blijft een leven lang. Ontelbare keren wordt hij genoemd en telkens weer is er iemand die ernaar luistert. Wij willen jullie graag leren kennen.

Anas, Ward, en Saif
Omdat Anas en de kinderen hier geen familie om hen heen hebben staan, vormen wij nu hun nieuwe familie. Dat is heel bijzonder. Wij staan hier vandaag om jullie als gezin heen. Laten we elkaars handen vastpakken, zodat we onze verbondenheid met elkaar laten zien en samen spreken we uit:.
Beste Anas, Nagham, Ward en Saif,
Wij willen jullie een plek geven waar we je altijd liefdevol zullen ontvangen, een plek waar je kunt praten, waar je steun kunt vinden, waar jullie kunnen spelen.
Waar er respect is voor je eigenheid, voor de mens die je bent
Ruimte om je eigen weg te gaan.

Doop
Anas, Ward en Saif jullie worden vandaag gedoopt en ik vind het bijzonder dat ik dat vanuit de San Salvator geloofsgemeenschap mag doen. Ik mag jullie hier vandaag dopen met water, olie en licht.

Water is niet door mensen gemaakt.
Het is het oersymbool van aangeraakt worden door God.
God is bron van alle leven, en Jezus
heeft ons laten zien hoe wij kunnen leven zoals God dat graag zou zien.
Mensen die leven zoals Jezus dat deed,
zijn voor elkaar als water,
steeds verfrissend
en barstend van levenskracht.
Dopen is door het water gaan.
Het water dat ik over jouw hoofd gaan gieten,
wil zeggen dat jij een kind van God bent.
Anas: ik doop jou
in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest. Amen.
Ward ik doop jou
in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest. Amen.
Saif ik doop jou
in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest. Amen.
Olie is indringend, doordringend
het schenkt kracht, houdt je soepel en geeft genezing.
Een duidelijk teken van wat een mens nodig heeft om te leven in God.
Anas, Ward, Saif
ik zalf jou met deze olie
als teken van de alles doordringende Liefde van God,
opdat jij soepel en veerkrachtig door het leven zult gaan.
In de naam van de vader, de Zoon en de heilige Geest. Amen.
Er staat hier drie mooie kaarsen op de tafel:.
Dit licht van je doopsel draag je je hele leven lang.
We hopen dat je een licht zult zijn in jouw wereld,
dat je het leven zult leiden met bezieling,
dat je warmte uitstraalt in de mensen om je heen,
zoals die warme mens, Jezus, dat deed.
Drie kaarsen, maar er staat nog een kaars. Die wil ik graag aansteken voor jouw Nagham. Voor de vrouw, de moeder die je bent. Ook jou zetten we hier vandaag in licht. Dat dit licht jou mag leiden op je levensweg.

Doopboek
De doop van Anas, Ward en Saif schrijven we in ons doopboek.
Jullie mogen je naam in dit boek schrijven.

Laatste couplet van geloofslied word herhaald

Voorbeden
uit: Het begon met licht van Gerrie Huiberts en Anne Westerduin, 2010
Zoveel mensen moeten vluchten
Zoveel mensen zonder huis
Zoveel mensen zwerven rond,
Zijn nog nergens thuis

Als alles duister is

Zoveel mensen hebben niks,
Nog geen dak boven hun hoofd
Waar is dan het mooie land,
Dat God hen heeft beloofd?

Als alles duister is

Als de wereld is bedoeld
Om gelukkig te leven
Moeten wij elkaar
toch grond onder de voeten geven?

Als alles duister is

Wij bidden voor wat geschre3ven staat in ons intentieboek en voor wat er bij elk van ons leeft in ons hart. Wij noemen de namen van hen die ons zijn voorgegaan.

Tafelgebed
Wij danken u voor het beloofde land dat U ons gegeven hebt:
de mogelijkheid om goed te leven met elkaar
een land waarin er vrede is
en niemand tekort komt,
waar kinderen onbezorgd kind kunnen zijn,
iedereen gewaardeerd wordt, elke mening telt.
Steeds weer als het leven geen leven meer is
brengt u mensen naar een beter land.

Wij danken U voor Jezus
die U zo dichtbij bracht als een goede vader of moeder
die ons maakt tot één grote familie, wereldwijd,
familie van mensen in Syrië en mensen op de vlucht
Jezus gaat ons voor
op de weg naar het beloofde land

Zijn liefde ging tot het uiterste
Op de avond voor zijn sterven,
nam hij het brood,
dankte daarvoor,
brak het en deelde het met de woorden:
“Dit ben ik,
als dit brood gebroken en gedeeld.
Als ik er niet meer ben
blijf mij dan gedenken
door je brood en je leven met elkaar te delen,

Zo nam hij ook de wijn en hij zei:
Zoals ik deze wijn schenk, schenk in jullie mijn leven
Het is het teken van onze nieuwe verbondenheid
Ons gezamenlijk verlangen naar een nieuwe wereld
zit ons in het bloed als deze wijn.

Met zijn liefde steekt Hij ons aan
Met zijn leven laat hij ons zien dat het kan:
Een nieuwe wereld
Mensen die elkaar zien met nieuwe ogen
Mensen overal vandaan die samen aan tafel gaan als broers en zussen,
In het delen van brood en wijn,
voelen we ons door Hem
en met Hem verbonden,
herkennen we Hem in elkaar.

Zo houden wij zijn geest levend,
zo kunnen wij leven in zijn geest.

Verbonden met elkaar en met Hem,
bidden we samen het gebed dat Jezus ons gegeven heeft:
Onze Vader

Vredeswens
Dat we mogen ervaren dat we bij elkaar horen,
waar we ook vandaan komen, vandaag en alle dagen
Vredeslied za: Zuster en broeder, vrede voor jou – zo: vrede voor jou

Wij delen ons leven en denken aan hem, Jezus van Nazareth.
Welkom, groot en klein, aan deze tafel
Communielied za: Zoudt Gij ooit ons beschamen – zo: Eet en drinkt

Dankgebed
Wij danken voor ons samenzijn
voor uw Woord dat ons raakt
ons hart opent voor de ander,
voor de doop die ons verbindt met u en met elkaar,
voor brood en wijn samen gedeeld
dat wij het leven mogen delen met Anas, Nagham, Ward en Saif
want zo zijn wij bedoeld
om met elkaar te delen
en de toekomst te vieren
Geef dat wij ook in de week die komt
onze handen mogen uitstrekken naar wie op onze weg komt.

Goed om te weten en bloemetje

Slotgedachte: uit Het begon met licht van Gerrie Huiberts en Anne Westerduin, 2010
grond om op te staan, grond om op te spelen
grond om wat er groeien wil, eerlijk te verdelen

grond om op te wonen, groot en klein
grond om te ontdekken, wie je zelf wil zijn

grond om je te dragen als je niet verder kon
grond om in te graven naar een koele waterbron

grond om op te eten wat je zelf hebt geplant
grond om steeds op weg te gaan naar een goed, wijd land

die grond is er niet voor één alleen
die grond gun je toch aan iedereen.

Zegen
God zegent jou
Hij is ons huis
als niemand er is
is God er nog.

Zijn licht straalt om ons heen
maakt ons warm van binnen

Zijn deur gaat open:
We zien de wereld
Die we samen nieuw mogen maken

Slotlied za: Wonen overal, nergens thuis – zo: In ’t laatste van de dagen

Nog geen reacties

Reactie plaatsen