Het woord doen (Jubileum Melodiek)

Elk blad ademt de boom tot leven

San Salvarortgemeenschap 28 – 29 okt. 2017
Jubileum Melodiek
Thema: Het woord doen
Voorganger Maria van den Dungen
Muzikale ondersteuning: Melodiek

Openingslied: Wat vrolijk over U geschreven staatWelkom
Iedereen van harte welkom in dit uur waarin we als gemeenschap het 45 jarig bestaan van Melodiek vieren. Speciaal welkom aan Gerard van de Weijer, de oprichter van dit “Jongerenkoor”. en natuurlijk ook de leden, oud-leden en familieleden van ons koor.
Het was al een anders binnenkomen in deze met muziekslingers versierde ruimte en ook Melodiek maakte een blijde intree. Ze hebben er zin in en gaan ons meenemen in deze viering, die als titel meekreeg: Het woord doen. Als zingen dubbel bidden is dan wordt het een goede dienst, niet een met vrome teksten, maar in taal die ons iets te zeggen heeft.
Want taal is belangrijk, mensen hebben die ontwikkeld om uiting te geven aan wat hen bezighoudt, in de oertijd eerst om te waarschuwen voor gevaar, later ook om kennis over te dragen, van heilzame planten bijv. En al evoluerend werd de taal uitgebreider, konden gedachten en gevoelens uitgedrukt worden en ook schoonheid. Het woord doen is belangrijk in onze huidige maatschappij, sprekers genoeg te vinden, goed van de tongriem gesneden. Soms gaat het nauwelijks meer om de inhoud, is het effect belangrijker. Met oneliners kun je ook scoren. Maar het woord doen heeft ook een andere betekenis. Het betekent doen wat het Woord – met hoofdletter, dus de bijbel, van ons vraagt. En dat niet een keer, niet een dag, maar steeds opnieuw, levenslang.

Laat ons maar stil zijn en ons open stellen.

Gebed:
Eeuwige, Gij die mij hoort, die mij aanspreekt.
Gij spreekt in de stilte,
zo mag ieder jou verstaan in zijn eigen taal, in zijn eigen leven.
Laat ons woorden spreken die goed doen, die vrede stichten;
Richt ons hart op de kwetsbare, ons oog op gerechtigheid.
Wees bij ons met uw bevrijdend woord
Adem ons open en schep verbondenheid met alles en allen.
Amen.
Acclam: Het woord dat ik jouw geef

Eerste lezing: Deutronomium.6, 1-9
Dit zijn de geboden, wetten en regels die ik u in opdracht van de HEER, uw God, moet leren en die u moet naleven in het land aan de overkant, dat u in bezit zult nemen. U moet voor de HEER, uw God, ontzag tonen door u te houden aan zijn wetten en geboden, zoals ik die nu aan u geef; dat geldt voor u, zolang u leeft, en voor uw kinderen en uw kleinkinderen. Dan zult u met een lang leven gezegend worden. Luister dus, Israël, en neem ze nauwlettend in acht. Dan zal het u goed gaan in het land dat overvloeit van melk en honing, en zult u sterk in aantal toenemen, zoals de HEER, de God van uw voorouders, u heeft toegezegd.
Luister, Israël: de HEER, onze God, de HEER is de enige! Heb daarom de HEER, uw God, lief met hart en ziel en met inzet van al uw krachten. Houd de geboden die ik u vandaag opleg steeds in gedachten. Prent ze uw kinderen in en spreek er steeds over, thuis en onderweg, als u naar bed gaat en als u opstaat. Draag ze als een teken om uw arm en als een band op uw voorhoofd. Schrijf ze op de deurposten van uw huis en op de poorten van de stad.
Tussenzang: Psalm 1 Goed is dat je niet doet wat slecht is.

Tweede lezing: Mattheus. 22, 34-46
Nadat de farizeeën hadden vernomen dat hij de sadduceeën tot zwijgen had gebracht, kwamen ze bij elkaar. Om hem op de proef te stellen vroeg een van hen, een wetgeleerde: ‘Meester, wat is het grootste gebod in de wet?’ Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’
Nu de farizeeën om hem heen stonden, stelde Jezus hun deze vraag: ‘Wat denkt u over de Messias? Van wie is hij een zoon?’ ‘Van David,’ antwoordden ze. Jezus vroeg: ‘Hoe kan David hem dan, geïnspireerd door de Geest, Heer noemen? Want hij zegt: “De Heer sprak tot mijn Heer: ‘Neem plaats aan mijn rechterhand, tot ik je vijanden onder je voeten heb gelegd.’” Als David hem dus Heer noemt, hoe kan hij dan zijn zoon zijn?’ En niemand was in staat hem een antwoord te geven, noch durfde iemand hem vanaf die dag nog een vraag te stellen.
Acclam.: Deze woorden aan jou opgedragen

Overweging
Een luchtige feestpreek zit er vandaag met deze lezingen niet in, dat hoeft ook niet van Melodiek en dat past ook niet bij hun repertoire. Zij hebben uitdrukkelijk gekozen voor een gewone viering van de gemeenschap, maar natuurlijk hebben ze – waar mogelijk – mee voorbereid.
In beide lezingen is over de kern van ons geloof aan de orde. In de eerste lezing gaat het over de leefregels, die voor de Joden gaan gelden, willen ze een welvarend volk worden. De wetten van Mozes, die wij kennen als de 10 geboden van de stenen tafels. De joden waren bevrijd uit Egypte en moesten hun samenleving vorm geven. Het leven volgens deze wegwijzers garandeert een samenleving, waarin, behalve de eerbied voor God, humaniteit maatgevend is, anders dan bij de volken om hen heen.. Sjema Jisraeel, luister Israel, De Eeuwige is onze God, de Eeuwige is Een. Hebt de Heer je God lief met heel je hart, met heel je ziel en met heel je kracht. Alle niveaus worden ingeschakeld: denken, willen en voelen. Deze geloofsbelijdenis heeft de eeuwen doorstaan en is het eerste wat een pasgeborene wordt ingefluisterd en het laatste wat bij een stervende Jood wordt gezegd. In de tweede lezing wordt Jezus aan de tand gevoeld door de farizeeën, die hem als het ware naar zijn geloofsbrieven vragen: met welk recht preekt en handelt hij zoals hij doet? Want hij roept ergernis op door de vrijheid die hij zich veroorlooft zoals het plukken van aren en het genezen van een man op de sabbat. Dat laatste had best nog een dag kunnen wachten, vinden de farizeeën.

Jezus onderschrijft de Joodse opvatting over het Sjema als het grote gebod en hij voegt eraan toe: het tweede gebod is aan het eerst gelijk. Hebt uw naasten lief als uw zelf. Het zijn 2 kanten van dezelfde medaille. Hij zal niets aan de regels veranderen.
Er zijn in het jodendom 613 geboden en verboden, die bedoeld zijn om onze vrijheid te bewaken. In de San Salvator zijn we eigenwijze mensen, die niet zo van de regeltjes zijn, maar zonder wetten krijg je anarchie.
Het gevaar is altijd dat regels en wetten een eigen leven gaan leiden en een last worden voor de mensen.
Jezus geeft in zijn gedrag aan dat regels niet boven mensen gaan. De bijbel is geen bakrecept, dat minutieus moet worden gevolgd. Het gaat erom dat we de regels interpreteren en toepassen zoals de situatie of de medemens dat vraagt; dat ze je helpen als je een belangrijke keuze moet maken.

Goed is dat je niet doet wat slecht is, zongen we na de eerste lezing. Dat lied is een hertaling van psalm 1, in nogal pittige woorden. Goed is dat je niet doet wat slecht is; het lijkt nogal een dooddoener, maar Ik leerde op school van de lerares Engels een variant, die even waar, maar minder voor de hand liggend is. Paula Capray – nu een bekende theologe -zei: Slecht is   dat je niet het goede doet wat je kunt doen. Want dat is natuurlijk waar het om gaat. Dat wij met open ogen naar de wereld om ons heen kijken en proberen die te verbeteren. Dat we in beweging blijven en onze bronnen onderzoeken en van daaruit keuzes maken. Hebben we dat gedaan en doen we dat nu nog? Zijn we attent op de gevaren die op de loer liggen bij sterke verleidingen zoals Macht, Rijkdom en Seksualiteit, want we zeggen dat iedereen en alles van belang is.

6 jaar geleden moesten we het kerkgebouw verlaten, omdat we overtuigingen hadden ontwikkeld, die niet pasten in de grote stroom van de kerk. Deze overtuigingen waren gegroeid in vele jaren, gevoed door schrijvers, voorgangers en kerkgangers, door iedereen, die serieus keek naar wat de bijbel en andere teksten ons te zeggen hadden. Wij betaalden die prijs, omdat we meenden niet anders te kunnen zonder onwaarachtig te worden. Voor ons waren mensen gelijk, ongeacht geslacht, geaardheid of positie. Geloven gaat niet over mijn geluk, maar over een toekomst waarin ieder mens in vrede kan meebouwen aan onze aarde.’

En nu ? We komen steeds weer voor keuzes te staan. Durven wij die te maken of ontbreekt ons daartoe de moed en zien we wel wat ons overkomt? vroeg Ed Andriessen zich onlangs af. Keuzes maken op het niveau van een geloofsgemeenschap, maar ook op macro niveau is mooi gezegd, maar wordt dat ook gedaan? Een hoopgevend voorbeeld kreeg door het nieuws over de kabinets-formatie weinig aandacht. Geïnspireerd door Laudate Si, van paus Franciscus hebben meer dan 40 instellingen uit de kerk hun investeringen in fossiele brandstoffen teruggetrokken. Het precieze bedrag is niet bekend, maar het gaat over enorme bedragen. Een woordvoerder van de Duitse kerkbank (met een vermogen van € 4,5 miljard) en de katholieke Caritas zeiden dat ze hun beleggingen in steenkool, teerzand en schalieolie zullen verkopen. De Jezuïeten en veel steden doen mee, en ook de Belgische bisdommen worden groen. Alleen vanuit de Nederlandse kerk heb ik over geen enkel initiatief gelezen.
“Wanneer we investeren in fossiele brandstoffen, blijven we heel ver weg van sociale rechtvaardigheid. Maar als we in hernieuwbare energie investeren, kunnen we de klimaatverandering verminderen, en vooral, de armen helpen. Zij zijn de eerste slachtoffers van klimaatverandering. ” zei de burgemeester van Assissi.
Het grote gebod, God liefhebben en de naaste als jezelf, moet niet alleen geloofd maar ook gedaan worden. practice what you preach. Dat zal ons niet iedere keer lukken, maar we mogen mild voor onszelf zijn, zoals God dat is. Als we het iedere dag maar weer oprecht proberen.
Geloofslied: Boek jij bent geleefd

De tafel wordt klaargemaakt en er wordt gecollecteerd.

Voorbede
Wij willen bidden
Voor wat leeft in de harten en hoofden van koorleden,
oud-koorleden en leden van onze geloofsgemeenschap,
Daarvoor bidden wij

Gedenk ons hier bijeen

Wij willen bidden:
Dat ons doen én laten blijvend geïnspireerd wordt
door het hoogste gebod:
dat wij in elkaar God liefhebben,
Daarvoor bidden wij

Gedenk ons hier bijeen

Wij willen bidden:
Dat wij aandacht blijven schenken aan de behoeften van eenzame mensen,
mensen aan de rand van de samenleving, vluchtelingen…
Dat wij hen met liefde en zorg tegemoet blijven treden,
Daarvoor bidden wij

Gedenk ons hier bijeen

Wij willen bidden:
voor allen die ons gebed hebben gevraagd,
voor de intenties, geschreven in ons boek,
Voor onze lieve doden willen we bidden

Voor alle gestorven leden van Melodiek: hun namen klinken hier:
Ineke van der Sande en  Joke Westerbeek,
Micheline Leemans-Burgers en Jeroen Leemans,
Judi Waegemakers en Clnemens Merkelbach,
Marleen Thijssen en Nico van Steen,
Ko Bierman en Rini Verhagen,
Frans Leonard Hummelman
dat er licht mag zijn voor hen en ieder van ons.
Lied: Gedenk ons hier bijeen

Gezongen tafelgebed   Gij die ons voor het Licht hebt gemaakt
Onze Vader     Gezongen

Vredeswens
Vrede is meer dan geen oorlog voeren,
het betekent dat je de andere alle goeds gunt.
Shalom dus voor iedereen, hier in Cello maar ook verder op deze wereld.
Vredeslied: De vrede, de vrede zal zijn

Uitnodiging
We kennen verhalen over Jezus die aan tafel ging met vrienden, leerlingen en ook met mensen, waarvan men vond dat het niet kon. Waarom zouden wij dan anders doen: iedereen is van harte uitgenodigd om te delen van het Levensbrood en de wijn van eeuwig leven.
Communielied:  Die met ons deelt

Gebed na communie
God van liefde en genade,
Wij danken jou, die ons hier bijeen brengt
om jouw stem te horen en elkaar te zien,

Danken willen we
voor de trouw van zangers en bidders,
maar vooral voor Jouw trouw,
Jij die er bent, nu en altijd. Amen.

Mededelingen

De wereld in elkaar zetten.( van: Dan Millman)
Tom kwam thuis van zijn werk, ging in zijn luie stoel zitten, pakte de krant en hoopte zich al lezend even te kunnen ontspannen, Sarah, zijn dochter van zes, dacht daar heel anders over: “Papa, wil je een spelletje met me doen?” “Nu niet, schatje, papa is moe en wil even uitrusten.” “Hè, toe nou, papa!” Tom dacht heel even na en kreeg een idee. Hij scheurde een stuk uit de krant waarop de aarde stond afgebeeld en scheurde dat in twintig stukken. “Weet je wat, hier heb je een puzzel van de aarde. Vraag mama maar om plakband. Als je de puzzel af hebt, gaan we spelen.” Sarah holde weg met de stukjes papier en Tom dacht een halfuur rust te hebben. Vijf minuten later stond zijn dochter alweer voor zijn neus, met de puzzel. Hij was af. Verbaasd vroeg Tom: “Hoe heb je dat zo vlug voor elkaar gekregen?” “Het was heel gemakkelijk, papa! Kijk maar, er staat een mens op de achterkant. Toen die goed was, was de wereld ook goed.

Wij gaan de zegen zingen: Gij eerst en laatste

Iedereen een goede week gewenst onder deze zegen,
In de naam van de Vader, de Zoon en de H. Geest

Slotlied: Ik heb lief de aarde en de mensen

 

1 reactie

  1. Jos van de Loo

    di 31st okt 2017 at 22:36

    Het was afgelopen zondag een viering naar mijn hart. De complimenten aan Melodiek. De passie, waarmee Melodiek zong, was zeker ook de vrucht van de dirigent, Hans W. Proficiat!

    Beantwoorden

Reactie plaatsen