In gesprek met . . . Peter-Paul

Peter-Paul van Beekum, dirigent van onze Cantorij, zal op 25 mei zijn studie Koordirectie afsluiten met een uitvoering in de Grote Kerk in Den Bosch.
Een mooie gelegenheid om in een gesprek met hem meer aan de weet te komen. Gelukkig kan hij een paar uur vrijmaken tussen zijn drukke werkzaamheden door en half april fiets ik naar zijn huis in Den Bosch Zuid, waar hij samen met Miriam Peeters en drie poezen woont.
Toen Peter-Paul in 2009 Gerard Luyten opvolgde als dirigent van de pas opgerichte Cantorij was dat een leuke verrassing voor het “kerkvolk”. Hij vond Rhodri Carke, een concertpianist, bereid om voor de begeleiding te zorgen. Deze bevlogen jonge mensen maakten van een groep zangers “ter ondersteuning van de volkszang” een hechte groep die in een paar jaar tijd is uitgegroeid tot een echt en onmisbaar koor tijdens onze vieringen. Inmiddels isPeterPaul_7031 Rhodri opgevolgd door Steven van Gool, eveneens een jong en getalenteerd iemand.
Peter-Paul stelt hoge eisen, er moet hard gewerkt worden tijdens de wekelijkse repetitie in de Vughterstraat, hij geeft zangles, stem- en ademhalingsoefeningen, en volgens sommige leden lijkt het soms op gymnastiekles. “Hij haalt eruit wat er bijna niet uit te halen is”, zei eens iemand over dit koor waarvan de meeste leden niet meer zo piepjong zijn.
Peter-Paul zelf heeft in deze 4 jaar een grote ontwikkeling doorgemaakt: hij staat heel zelfverzekerd voor zijn koor. “Als dirigent heb je in je hoofd hoe een muziekstuk moet klinken en dan is het mijn taak om dit aan het koor over te brengen en het voor elkaar te krijgen. Ik ben een soort manager en ik weet wat ik wil!” Dit straalt hij dan ook uit. Hij is ook dirigent van Het Koor in Den Bosch, en is een paar jaar dirigent geweest van het Leerdams Kamerkoor. Hij heeft al heel wat uitvoeringen en optredens achter de rug.
Daarnaast is hij ook als zanger actief in opera’s en oratoria. Als solozanger (bas-bariton) heeft hij een uitgebreid repertoire aan geestelijke en wereldlijke liederen, hij was onlangs Christus in de Johannes Passion en hij speelde Banco in de opera MacBeth van Verdi, die donderdag 15 april in première ging.
Per 1 mei heeft hij een baan erbij: hij wordt de vaste dirigent bij Oratoriumvereniging Cantate Corde in Raamsdonk.
Ofschoon hij uit een muzikale familie komt, koos hij in eerste instantie niet voor een studie muziek, maar voor elektrotechniek. Hij heeft jarenlang bij Nefit als consultant gewerkt en zijn grote hobby is het grafisch ontwerpen. Op aanvraag maakt hij websites. “Liefde voor grafisch ontwerp en passie voor muziek vormen voor mij een vanzelfsprekend geheel. Beide disciplines prikkelen mijn creativiteit op het gebied van vorm en communicatie.”
PeterPaul_6311Hij werd lid van diverse kamerkoren, nam zanglessen, deed een cursus koordirectie, ontdekte steeds meer waar zijn talenten lagen en besloot in 2008 zijn technische baan te verruilen voor een muzikale carrière. Hij is in 2009 begonnen aan de opleiding Koordirectie aan het Fontys Conservatorium in Tilburg, welke opleiding hij nu dus gaat afsluiten.
Op 25 mei heeft hij gekozen voor de volgende onderdelen:
De “Carmina Burana” van Carl Orff(1895-1982), in het Nederlands, en “Mis voor dubbelkoor” van Frank Martin(1890-1974)
De Carmina Burana is een verzameling middeleeuwse teksten over de Lente, de Taveerne en de Liefde, geschreven door monniken, rondtrekkende studenten en minstrelen in de 12e en 13e eeuw. Deels in volks-Latijn, deels in laag-Duits. De thema’s gaan over het leven, tóen en nú: Natuur, liefde, seks, gokken, alcohol, eten, kritiek op geestelijken(…)
Het bekendst is de hymne aan Fortuna, godin van het (nood)lot. Het leven is een Rad van avontuur.
Er zijn “spierballenstukken” met krachtige ritmes en zachte stukken. Er zit humor in. Zijn handen bewegen vanzelf in de lucht als hij de tekst van het lied over De Taveerne voorleest. Het zijn dan ook prachtige vertalingen van Willem Wilmink, veelzijdig schrijver en dichter(1936-2003)
Hij heeft dit stuk al eerder gedirigeerd in november 2012 en oogstte toen laaiend enthousiaste kritieken! Net als toen werkt hij ook nu met zijn eigen koor, Het Koor, en met kinderkoor De Fermaatjes.
Het tweede onderdeel is de Mis voor dubbelkoor van de Zwitserse componist Frank Martin.
Peter-Paul heeft hiervoor gekozen vanwege de bijzondere klank. Het wordt omschreven als een van de mooiste 20-eeuwse liturgische koorwerken. Hoewel de hele mis a capella gezongen wordt, lijkt het alsof er een heel orkest meespeelt.
Peter-Paul laat een paar gedeelten horen en ik vind het inderdaad ontroerend mooi klinken.
Dit stuk wordt uitgevoerd door een zogenaamd projectkoor, alleen voor deze uitvoering samengesteld uit 30 zangers en zangeressen die hij zelf geselecteerd en gevraagd heeft.

Bent u nu heel nieuwsgierig geworden en wilt u deze belangrijke dag meemaken en genieten van mooie muziek?

Kom dan zaterdag 25 mei naar de Grote Kerk in Den Bosch; Aanvang 15.00u.
Kaarten kosten € 12,50 en zijn te reserveren via: www.hetkoordenbosch.nl

Maestro Peter-Paul, wij wensen je veel succes!

Ans Mettes, april 2013

2 reacties

  1. iet Fakkeldij

    ma 27th mei 2013 at 19:06

    Hallo Peter-Paul, ik ben een van degenen die zondag genoten heeft van je optreden, helaas had ik geen tijd om te wachten dus mijn grote vraag, ben je geslaagd???
    Veel groeten van iet Fakkeldij

    Beantwoorden
    • Peter-Paul van Beekum

      di 28th mei 2013 at 09:32

      Beste Iet,

      Ik heb ook erg genoten om zaterdag met zo’n grote groep mensen mijn eindexamen te doen. De commissie heeft het optreden met een 8 beoordeeld. Ontzettend leuk dat er zo’n grote afvaardiging van de San Salvator bij was.

      Hartelijke groet,
      Peter-Paul

      Beantwoorden

Reactie plaatsen